Pārlekt uz galveno saturu
Norises datums:
Aktualitātes

Britu mākslinieks Endrjū Kārnijs (Andrew Carnie) ir viens no māksliniekiem, kurš, strādājot zinātnes un mākslas krustpunktos, ar saviem darbiem iedvesmojis RSU Anatomijas muzeju veidot kā telpu, kur anatomija sastopas ar mākslu. Priecājamies, ka šogad Kārnijs atgriežas pie mums ar vairāku gadu garumā radīto akvareļu sēriju “Kāds, ko pazīstu” (Someone I Know). Šajos darbos, kas medicīnā trenētai acij vizuāli atgādina modernās radioloģiskās izmeklēšanas laikā tapušos attēlus, mākslinieks neapstājas pie redzamās anatomijas vai fizioloģijas. Tā vietā viņš skatītājam piedāvā iespēju ieskatīties galvā vēl dziļāk – tajā, kas notiek mūsu psihē - norisēs, kuras pagaidām nav izzināmas ar nevienu radioloģijas metodi.

Izstādes atklāšana notiks 25. septembrī 18.00. 

Izstāde būs skatāma līdz šī gada 27. decembrim.

 

Daži vārdi par ūdenskrāsu galvām
Endrjū Kārnijs

Akvareļu sērijas sāku gleznot kā risinājumu tam, ka pārāk daudz laika pavadīju pie datora, veidojot lielizmēra video projekciju darbus. Darbs pie datora nebija fizisks un prasīja simtiem stundu. Man vajadzēja kaut ko taustāmāku un ātrāku, ar tūlītēju gandarījumu – akvareļi izrādījās atbilde. Pēdējo desmit gadu laikā esmu radījis sēriju pēc sērijas. Man patīk arī pats process – starp sesijām nav pat jāmazgā otas. Sērija “Kāds, ko pazīstu” sākās kā vizuāla atbilde uz problēmām ar manu labo aci, kas beidzās ar atslāņojušos tīkleni un operāciju tās atjaunošanai, kurā tika izmantota lāzerķirurģija un vitrektomija. Šie darbi bija emocionāla reakcija – redzes zaudējuma iespēja cilvēkam, kurš ir atkarīgs no vizuālā, būtu milzīga. Rezultāts bija konkrēts kopums darbu – radīta telpa, platforma, galvas kontūra, kurā varēju veidot citus zīmējumus, kas atspoguļo procesus mūsu ķermeņos un prātos. Man šķiet svarīgi uzsvērt divas lietas. Pirmkārt, strādājot ar galvas formu, esmu atradis telpu – gandrīz kā skatuvi –, kurā caur zinātnes idejām varu izzināt pats sevi, radot poētisku pieredzi par klātbūtni un dzīvu esamību. Otrkārt, šie darbi atspoguļo daudzas idejas, kas manī sakrājušās divdesmit gadu laikā, sadarbojoties ar zinātniekiem pie lielajām projekcijām un citiem darbiem. Tajos parādās dažādu skenējumu references – kā magnētiskā rezonanse un datortomogrāfija –, bet arī konkrētākas tēmas, piemēram, mūsu mikrobioms, neirozinātne un ķermeņa anatomija.

andrew_anatomijas-muzejs-key-visual_2-1-8-2-8.jpg

Endrjū Kārnijs1 ir starptautiski atzīts laikmetīgās vizuālās mākslas mākslinieks, kurš strādā Apvienotajā Karalistē. Viņa galvenās intereses saistās ar mākslas un zinātnes mijiedarbību, bieži sadarbojoties ar zinātniekiem. Viņa pieeja ir “medij-agnostiska” – metodoloģija un mediji tiek izvēlēti atbilstoši kontekstam, idejām un tematam. Zīmēšanai, glezniecībai un tēlniecībai viņa praksē ir pastāvīga vieta, tomēr galvenie izteiksmes līdzekļi ir video, projekcijas un instalācijas. Mākslinieks rada aizraujošas, bezgalīgi daudzslāņainas vides par tēmām, kas viņu interesē – sirds transplantāciju, vielmaiņu, neiroloģiskiem stāvokļiem – un iesaista skatītājus pārdomās par to, kā, izmantojot zinātnes pasauli, mēs uztveram paši sevi.

Viņš studējis Goldsmiths koledžā un Londonas Karaliskajā mākslas koledžā, kā arī bijis Picker stipendiāts Kingstonas Universitātē. Viņa radošais darbs saņēmis atbalstu no Anglijas Mākslas padomes, Wellcome Trust, Apvienotās Karalistes AHRC (Arts and Humanities Research Council) un Kanādas SHRC (Social Sciences and Humanities Research Council). Kārnija darbi izstādīti gan vietējā, gan nacionālā, gan starptautiskā mērogā, tostarp Londonas Zinātnes muzejā, Roterdamas Dabas vēstures muzejā, Dizaina muzejā Cīrihē, Exit Art Ņujorkā, Viljamsas koledžas Mākslas muzejā ASV, Lielā Ziemeļu muzejā Ņūkāslā, Pera muzejā Stambulā, Higiēnas muzejā Drēzdenē, Morāvijas galerijā Brno, Čehijā, un Daejeonas Mākslas muzejā Dienvidkorejā, kā arī daudzviet citur. Nesenie darbi izstādīti Fundación Telefónica Madridē, CCCB Barselonā, Centro de Historias Saragosā, Brain Observatory Sandjego, Kunsthal Charlottenborg Kopenhāgenā, RSU Anatomijas muzejā Rīgā, Spensera Mākslas muzejā Kanzasā, Old Operating Theatre Londonā un Portsmutas Muzejā un galerijā Portsmutā.

[1] Biogrāfija no: Andrew Carnie – Someone I Know. Exhibition catalogue. Ken Artspace, London, 30 May – 22 June 2024. Texts by John Hayes, Rob Kesseler, and Yutong Zhang. Design by Alexander J. Carnie, additional design by Mark Segal. ISBN 978-1-0687481-1-0.

Atrašanās vieta kartē

Tā kā Rīgas Stradiņa universitāte ir publiska iestāde, pasākuma laikā jūs varat tikt fotografēts un/ vai filmēts. Fotogrāfijas un video var tikt publicēts universitātes mājaslapā, sociālajos medijos u. tml. Vairāk par savām tiesībām un iespēju iebilst pret šādu datu apstrādi varat uzzināt RSU Privātuma politikā. Ja iebilstat pret personas datu apstrādi, lūdzam par to informēt, rakstot uz rsuatrsu[pnkts]lv (rsu[at]rsu[dot]lv).

As Rīga Stradiņš University (RSU) is a public institution you could be photographed and/or filmed during the event. Your personal data might be used to further the interests of RSU, e.g. for marketing or communication activities (incl. social media coverage). Read more about your rights see the RSU Privacy Policy. Should you have any objections to your personal data being processed please inform us via e-mail at rsuatrsu[pnkts]lv (rsu[at]rsu[dot]lv).